Dnes doporučujeme:

Našli jste nové zahradnictví ?

vydáno 28.10.2010 19:45

Kvalita zahradnictví a zahradních center je v České republice velmi různorodá. Našli jste při vašich toulkách za pořizováním nových rostlin do zahrady novou prodejnu, která Vás něčím novým příjemně překvapila ? A nebo naopak - navštívili jste zahradnictví, kde Vás i přes jeho proslulost něco nemile překvapilo ? Špatný sortiment okrasných dřevin ? Nepříjemný personál ?Pořádáte výstavu květin , nebo jinou výstavu se zahradní tematikou ? Napište nám, rádi Vaše zkušenosti uveřejníme.

celý článek

Anketa

Navštěvujete pravidelně zahradnictví?

Ano, navštěvuji 3 482
86%

Ne, nenavštěvuji 573
14%

Celkový počet hlasů: 4055


Krize přichází – ne však u zahradní techniky

21.07.2012 11:28

V souvislosti s ne zrovna růžovou ekonomickou situací v České republice ( ale i celé Evropské unii) dochází obecně k poklesu maloobchodních tržeb,a to již 3. čtvrtletí po sobě.  Podle údajů Českého statistického úřadu za duben 2012 klesly tržby maloobchodníků meziročně o 4,1% .Procentně ještě vyšší propad pak vychází českým statistikům u nespecializovaných prodejců nepotravinářského zboží – a to dokonce o necelých 8%. Tak proti proudu negativních zpráv se ale ubírá segment prodeje pro dům a zahradu.

Segment zahradní techniky nejen že nevykazuje pokles ,ale dokonce celkově roste.Někteří statistici to vysvětlují tím, že lidé se díky špatným zprávám o ekonomické situaci v republice více upínají na údržby domů a zahrad, a investují své prostředky raději sem.Naopak markantní je pokles tržeb a průměrné ceny dovolených – což by filozofii „Raději než v Řecku strávím léto u vlastního bazénu “ potvrzovalo.  Podobný nárůst tržeb totiž zaznamenávají i prodejci okrasných rostlin, a to i přes rostoucí ceny a zvýšení DPH.

Tržby za zahradní techniku však rozhodně nejsou na českém maloobchodním trhu rozloženy rovnoměrně. Konkurence je zde tvrdá,a uplatňují se zde různé obchodní modely , jak prorazit. Evidentní je příklon zákazníků k zavedeným značkám ve specializovaných prodejnách .Na celkových číslech se tato skupina specializovaných prodejců zahradní techniky podílí téměř ze ¾ tržeb za tento segment. V nespecializovaných prodejnách, které obvykle poskytují minimální  prodejní i poprodejní servis, se prodává zahradní technika „asijského původu“ v nižší cenové relaci.Sázka na konkurenci pouze cenou se zde evidentně nevyplácí ,zákazník už  není hloupý a dokáže celkem pragmaticky odhadnout, že rozhodující důvod k nákupu zahradní sekačky by neměla být jen nákupní cena , ale i záruky a servis poskytovaný výrobcem.

Ale i velké specializované řetězce sázejí na politiku slev.V jednom z těch velkých  - Mountfieldu – už prakticky na zboží bez slevy nenarazíte.  Těžko říci ,jestli politika velkých slev bude fungovat ,na nadsazenou cenu, vzápětí sníženou akční 30-40% slevou na běžnou tržní cenovou hladinu, slyší stále méně zákazníků.  Nalákat zákazníky za jakoukoli cenu je nyní jeden z hlavních reklamních tahů tohoto prodejce – a tak prodává dřevěné uhlí nebo zahradnické substráty ,a tím patrně láká zákazníky .

Jinou politiku razí další velký hráč na trhu se za hradní technikou  - Honda zastoupená výhradním dovozcem BG Technik vsadila na ne tak bombastickou reklamu, ale spíše na vysokou kvalitu zahradní techniky a zákaznický servis ,a to jak při nákupu, tak i při běžné údržbě  a záručním i pozáručním servisu.   Velká síť autorizovaných prodejců Hondy pokrývá prakticky celou republiku,a Honda si je pečlivě vybírá. Nestane se, že narazíte na nekvalifikovaného prodejce, firma se nemusí cenově podbízet a i díky tomu si může své prodejce do prodejní sítě sama vybírat. Celkové tržby v segmentu zahradní techniky BG-Techniku každoročně rostou, a zdá se, že tato obchodní strategie funguje a je méně náchylná k výkyvům celého trhu .